Wijnand Lammers wint Martine Vonkprijs 2023

Tijdens GroenGelovig op zaterdag 21 oktober is Wijnand Lammers uitgeroepen tot winnaar van de Martine Vonkprijs. Lammers zet zich sinds 2010 in voor Schor Alteklein, een verwaarloosd, buitendijks gebied van 3,8 hectare bij Tholen. Tegenwoordig bloeien er honderden orchideeën, leven er bijzondere vlinders en andere insecten, en is het terrein geliefd door omwonenden.

In het Nederlands Dagblad van dinsdag 24 oktober 2023 vertelde Lammers over het ‘wonder’ van dit stukje grond, het teamwerk en wat de natuur met zijn geloof te maken heeft. Hij zegt daarover: ‘Alles is er door en voor Christus, staat in Kolossenzen, en dat geldt ook voor de schepping. Ik wil bouwen aan zijn koninkrijk door op dit kleine stukje aarde te streven naar herstel.’ Je leest hier het hele interview.

Martine Vonkprijs

De Martine Vonkprijs is een aanmoedigingsprijs voor een organisatie of persoon die zich op een onderscheidende en innovatieve manier inzet voor de schepping. Het bestuur van de Martine Vonkstichting vormde de jury en voorzitter Theanne Boer reikte de prijs uit: ‘Wijnand ziet de schoonheid van de natuur en committeert zich daaraan vanuit zijn geloof, met belangeloze trouw en toewijding aan een klein stukje aarde. Dat onderscheidt hem.’